Opravy a prodej dechových hudebních nástroju Opravy a prodej dechových hudebních nástroju Opravy a prodej dechových hudebních nástrojů
Drobečková navigace

Úvodní stránka > Zajímavosti a aktuality > Díl 4. – Lesní roh a jeho vývoj v 17. a 18. století | Cyklus historie dechových nástrojů

Díl 4. – Lesní roh a jeho vývoj v 17. a 18. století | Cyklus historie dechových nástrojů



Datum konání:
13.12.2013

V přechozích dílech jsme se společně vydali do období starověku a středověku, kde jsme mimo jiné zjistili, proč byl středověk pro dechovou hudbu obdobím temna. V tomto díle pokročíme na cestě časem až do období 17. a 18. století, kde detailně rozebereme vývoj lesního rohu.

Vývoj lesního rohu

Hifthorn | Zdroj:http://www.biksady.com/auctions/13/471.jpgLesní roh, tak jak ho známe dnes, se v minulosti vyvíjel zejména ze středověkého signálního rohu. Byl prodloužený a stočený do kruhu. V německy mluvících zemích se nazýval „Hifthorn“.  Poprvé se začíná lesní roh prosazovat v operních kompozicích v Itálii a ve Francii v průběhu 17. století. Vyskytuje se v operách Erminia (rok 1637), Le nozze di Teti e Peleo (rok 1639) a Princesse d´Elide (rok 1664). V 1. Polovině 17. století byl nejoblíbenějším typem lesního rohu model „Trompe de chasse“. Byl to typ lesního rohu, který byl do kruhu stočen 2 a půlkrát a byl dlouhý nejméně 7stop. Díky jeho oblíbenosti, zejména ve Francii, se nástroj dále vyvíjel a zdokonaloval, aby se kolem roku 1660 rozšířil jeho rozsah z 12 přirozených tónů na 16 až 17. Začal se nazývat lovecký, nebo lesní roh, ve Francii „cor de chasse“, v Německu „Waldhorn“ a v angličtině dodnes zůstal název země, která jej nejvíc proslavila, „French horn“.

Lesní roh v Čechách

Fotografie Kláštera Oseku u Duchcova z 1. poloviny 18.století | Zdroj:http://www.offroad-rc.info/WordPress/wp-content/myfotos/socialismus/arch_03.jpg Do Českých zemí se lesní roh dostává roku 1681 díky hraběti Fr. Ant. Sporckovi, který nechal několik svých služebníků na lesní roh naučit, aby později založil cornovou školu klasické doby. Ta vychovala řadu skvělých hudebníků. Téměř v celém 18. století byli vedoucí sólisté a orchestrální hráči po celé Evropě českého původu. Češi se výraznou měrou podíleli i na zdokonalování tohoto nástroje. Jedním z významných českých hráčů a inovátorů lesního rohu, který působil v Drážďanech, byl Antonín Josef Hampel (1705 – 1771). Jedním ze středisek nové techniky hry byl klášter v Oseku u Duchcova.

Koncerty, které byly psány pro lesní roh z tohoto období, je dnes vhodné hrát na trubku. Kolem roku 1750 se mění mensura i způsob hry. Pokud Vás tato doba zajímá více, máte možnost navštívit hudební oddělení Národního muzea v Praze, kde jsou dochována anonymní dua pro 2 lesní rohy „Comparata pro monasterio  Osecensi“ z roku 1737. V polovině 18. století vzniká lesní roh takový, jak jej známe dnes a to díky mnoha inovacím A.J.Hampela. Takto inovovaný nástroj se stal vedle smyčcové skupiny jedním z hlavních nástrojů symfonického i operního orchestru. Hamplův nástroj pak dále vyvíjeli conisté J.V. Stich – Punto a J.B. Rodolphe (původem nejspíše Čech). Dalšími inovacemi pak nástroj prošel zejména v oblasti ladění. Kunitz např. uvádí, že v Mozartovo opeře Don Giovanny, která měla premiéru v Praze roku 1787, se ladění lesního rohu vystřídá až 36 krát, což znamená přeladit nástroj každých 5 minut. Jednou z dalších inovací byl otáčivý mechanismus, který svým otáčením vyřadil či zapojil části trubice, které byly pevně vmontované.

Klapkové rohy

Klapkové rohy se vyvíjely ve dvou kolejích. První cesta byla z malých poštovských rohů, které byly do té doby pro malý počet přirozených tónů téměř nepotřebné. Nejstarším modelem je nástroj Petrohradského nástrojaře Kelbela (původem z Čech). Vznik nástroje se datuje kolem roku 1760 a nazývá se Amorschall, v překladu Amorův zvuk.

Další inovace lesního rohu přišly až v 19. a 20. století, na které se podrobně zaměříme v dalším díle.

Inspirováno knihou Jiřího Kratochvíla - Dějiny a literatura dechových nástrojů

Přihlásit k odběru aktualit


Komentáře


Žádné komentáře doposud nebyly přidány.

Přidat komentář

Vámi zadané osobní údaje budeme zpracovávat za účelem odpovědi. Bližší informace naleznete v zásadách zpracování osobních údajů